Strečing

Toto slovo ste už určite počuli, no pre istotu si objasníme, čo znamená. Jedná sa o cvičenia zamerané na flexibilitu ktorejkoľvek časti tela. Ak ste športovec, a vynechávate ho, mali by ste s tým prestať. Vďaka poriadnemu zahriatiu a natiahnutiu svalov pred výkonom znížite pravdepodobnosť zranenia, po tréningu vám zas pomôže zmierniť svalovú horúčku, ktorá sa môže dostaviť pri rýchlej únave svalov. Zbavíte sa vďaka nemu skrátených šliach, ktoré môžu byť obmedzujúce v niektorých pohyboch. Ak sa športu nevenujete, ale máte sedavé zamestnanie, toto je možnosť, ako sa zbaviť nepríjemných bolestí svalov. Je však potrebné dodržiavať pri ňom pár jednoduchých zásad:

horolezec

Trpezlivosť

Získanie flexibility nie je otázkou pár minút. Je potrebné cvičiť pravidelne a postupne posúvať svoje hranice. Ak je vaším cieľom zvýšenie ohybnosti, napríklad pre dosiahnutie zložitejších polôh (napr. šnúra, placka či rozštep), je potrebné zotrvávať v daných polohách dostatočne dlhú dobu. Svaly povolia už po minúte, no je dôležité natiahnuť aj šľachy, ktoré sa uvoľnia až po dvoch-troch minútach. Vykonávajte toto cvičenie napríklad popri večernom sledovaní televízie, aby ste odreagovali.

Správna bolesť

Musíte poznať hranice vlastného tela. Nikdy sa nesnažte silene dostať do niektorých polôh, ak už na začiatku cítite bolesť, zvoľte si radšej jednoduchšiu alternatívu, vďaka ktorej sa postupne prepracujete ďalej. Používajte podložku (napríklad karimatku), aby ste si nespôsobili bolesť kĺbov dlhým podopieraním o tvrdú podlahu. Dávajte si však pozor, aby podložka nebola príliš mäkká – mohlo by to obmedziť vašu mobilitu.

jofa

Prirodzenosť

Dávajte si pozor, aby ste pri každom cviku mali vystretú chrbticu (ak cieľom cviku nie je niečo iné) a nehrbili ste sa. Nesprávne vykonávanie by vám mohlo viac uškodiť, než pomôcť, pretože môže dôjsť k stuhnutiu svalov, či k nepríjemnému seknutiu. Poslúchajte svoje telo – ak cítite, že pre vás daná poloha nie je vhodná, nájdite si inú.